Ing. Adrian Laculiceanu – Motor termic adaptiv

MOTOR TERMIC ADAPTIV
care sa realizeze variatia cilindreei si/sau raportului de compresie pt asigurarea conditiilor optime de combustie si adaptarea puterii la incarcarea motorului, cu implicatii directe asupra cresterii puterii si reducerii consumului. Solutiile existente, testate in conditii de laborator, asigura cresterea puterii cu cca 30% si reducerea semnificativa a consumului in conditiile in care, pe plan international, s-a putut realiza numai variatia raportului de compresie cu artificii tehnice impresionante.
O solutie romaneasca (2 brevete + o noua cerere de brevet in 2013)(9 variante), asigura atat variatia cilindreei cat si a raportului de compresie (proiecte, prototipuri virtuale.

Referinte:


Referitor la proiectele mele – cele 2 mecanisme prezentate sunt variante ale aceluiasi mecanism in configuratii putin diferite:
– primul asigura numai variatia pozitiei PME, cu pastrarea PMI – asigura numai variatia cursei – ideal pentru compresoare si pompe cu debit variabil,
– al doilea asigura atat variatia PMI cat si a PME, cu conditia ca rapoartele de compresie sa fie diferite – ideal pentru motoare cu ardere interna

Mecanismele utilizeaza articulatii si elemente de reglaj clasice.

Solutiile pentru varierea raportului de compresie, cunoscute pe plan mondial, asigura variatia cursei pistonului in gama 1-5 mm, pentru a se evita dezechilibrarea dinamica a sistemului. Din aceasta cauza, toate sistemele se numesc cu raport de compresie variabil. La depasirea variatiei cursei pistonului cu peste 5 mm, apar dezechilibre dinamice majore, fapt ce a determinat sa nu se incerce solutia cilindreei variabile.
Solutiile mele sunt rezultatul a mai multor ani de cercetari proprii – cu utilizarea intuitiva a teoriei TRIZ, iar ultima cerere de brevet s-a bazat si pe studiul Concept Development of a Variable Compression Ratio Engine Using TRIZ – Hong-Wook Lee, Won Gyu Kim, Jin Woo Cho, Myung Rae Cho, Sang Hee Lee – Hyundai Kia Motor Company, precum si pe studiile relevante si brevetele internationale publicate.
In noua cerere de brevet sunt prezentate 9 variante de mecanisme ce pot asigura atat variatia raportului de compresie (raport de compresie mare pt cilindree mica si mic pt cilindree mare – conform studiilor SAAB, MIT, ALVAR, MCE), cu un echilibru dinamic satisfacator, cat si variatia cilindreei si a raportului de compresie, cu mentinerea echilibrarii dinamice a sistemului.
Mai multe variante asigura aceleasi avantaje ca si solutia MCE-5 a lui Peugeot (Brevet USA 7,013,849 – Variable cylinder capacity engine – Rabhi ; http://www.vcr-i.com/), respectiv reducerea fortelor de apasare laterala a pistonului pe cilindru, prin ghidarea rectiliniara sau cvasirectiliniara a piciorului bielei, dar prin articulatii si elemente de reglaj clasice.

Noutatea solutiei propuse este gama mare de reglare a cursei pistonului si metoda de echilibrare dinamica.

Nici-o solutie concurenta nu are atat variatia cilindreei variabile cat si a raportului de compresie, ci numai a raportului de compresie, pentru care s-au dovedit reducerea consumului cu cca 30%, cresterea puterii si reducerea noxelor. Daca adaugam variatia cilindreei atunci performantele cresc considerabil, cu reducerea consumului spre 50%, functie de regimul de mers, cu toate avantajele compresiei variabile !!!
Solutia FORD cu motorul EcoBooster (cilindree mica + distributie variabila + injectie directa + supraalimentare) aduce o economie numai de cca 20%, dar are atuul ca este propria solutie a companiei.
Avantajele importante ale solutiei, pentru variatia cilindreei si a raportului de compresie, constau in asigurarea conditiilor optime de combustie si adaptarea puterii la incarcarea motorului, cu implicatii directe asupra cresterii puterii si reducerii consumului, precum si la posibilitatea folosirii combustibililor diferiti (gasoline, ethanol, hydrogen, diesel, bio-diesel si alti neinventati)

Solutii la nivel international:
http://www.vcr-i.com/
http://www.vcrengine.com/
http://www.pattakon.com
http://www.hefleypower.com/animation1.php
http://video.xoomclip.com/?w=VJQSuNFxnt8&title=vcr
http://sandersonengine.com/index.html

http://www.youtube.com/watch?v=DdM2VbbdtB4




http://www.sae.org/automag/techbriefs/01-2002/page2.htm

 
 

UN PROIECT

ORGANIZATOR